Liczne zalety outsourcingu IT sprawiły, że ten rodzaj obsługi informatycznej cieszy się coraz większym zainteresowaniem podmiotów z sektora małych, średnich i dużych firm. W zależności od wielkości przedsiębiorstwa, a także indywidualnych preferencji i zakresu planowanej obsługi możliwe jest wybranie spośród różnych jego typów.
Rodzaje outsourcingu IT
- Pełny – stanowi najbardziej standardowy i powszechnie stosowany model obsługi informatycznej firm oraz instytucji, którym zależy na kompleksowym wsparciu w zakresie IT, a także minimalizacji kosztów związanych z utrzymaniem własnego działu.
- Częściowy – ten rodzaj outsourcingu IT opiera się, jak sama nazwa wskazuje, na częściowym scedowaniu obowiązków informatycznych na firmę zewnętrzną. Takie rozwiązanie jest popularne wśród przedstawicieli sektora publicznego i sektora prywatnego, ponieważ charakteryzuje się elastycznością, która pozwala na dostosowanie czynności do bieżących potrzeb.
- Na życzenie – skierowany jest przede wszystkim do małych firm, które nie dysponują na tyle dużymi budżetami, aby zatrudnić samodzielnego informatyka bądź stale współpracować z zewnętrzną firmą IT. Polega na wykonaniu czynności z zakresu obsługi informatycznej doraźnie – tzn. gdy zleci to klient.
Nieco odmienne jest rozróżnienie outsourcingu IT pod kątem geolokalizacyjnym, wyróżniamy bowiem:
- Lokalny (nearshoring) – polega na scedowaniu obowiązków związanych z obsługą informatyczną na firmę z tej samej grupy lokalnej, a więc z krajów nie znajdujących się na dużych odległościach geograficznych ani nie oddalonych zbyt mocno kulturowo (np. firma z Niemiec zlecająca obsługę informatyczną specjalistom z Polski).
- Zdalny (offshoring) – jest to usługa polegająca na zleceniu zdalnie obsługi informatycznej firmom znajdującym się w innym miejscu niż siedziba przedsiębiorstwa (z reguły w dużej odległości np. gdy firma z Polski zleca prowadzenie obsługi informatycznej przedsiębiorstwu z Azji).
Decydując się na scedowanie obsługi informatycznej na zewnętrzną firmę warto rozważyć w jakim zakresie chcą Państwo współpracować. Od tego zależy wskazanie zakresu outsourcingu informatycznego, a także związane z tym koszty usługi.